امروزه با وجود رقابت زیاد، پیشرفت فناوری و پویایی محیط، سازمانها به دنبال بهبود روابط خود با مشتریانشان برای بقا و ماندگاری در بازار هستند. لذا سازمانها درحال گذار از مفهوم تولید محوری به سمت مشتری محوری یا مشتری مداری میباشند تا از یک سو ارزشآفرینی بیشتری را برای مشتری فراهم آورند و از سوی دیگر بتوانند در بین سازمانهای دیگر جهت بقا و ماندگاری، متمایز باشند. این تفکر منجر به ظهور نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM شده است. در واقع نرم افزار CRM، راهبردی است که مشتریان را به عنوان هسته اصلی کسب و کار معرفی میکند و از روالهای بازاریابی، فروش، رضایت مشتری و حفظ مشتری پشتیبانی میکند. در سالهای اخیر با پیشرفت فناوری، CRM سنتی جای خود را به CRM الکترونیکی و در نهایت CRM موبایل داده است و انقلابی را در محیطهای کسب و کار ایجاد کرده است؛ به طوریکه ابزارهای الکترونیکی و موبایل به کمک سازمانها آمدند تا سازمانها بتوانند خدمات و محصولات خود را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری ارائه کنند و به طور مؤثرتر در تعامل با مشتریان خود باشند.
امروزه بهکارگیری برنامه CRM موبایل قابلیتی را فراهم ساخته است که به کاربران اجازه میدهد تا به دادههای مشتریان در خارج ازسازمان و توسط تبلت و گوشیهای موبایل دسترسی داشته و با همدیگر تعامل داشته باشند. استفاده از تبلتها، گوشیهای هوشمند همراه و دیگر دستگاههای مشابه که قابلیت استفاده از وب را دارند، باعث شده است کاربران آنֱها بتوانند اطلاعات مرتبط با مشتری را از سیستمهای خود دریافت و بهروز کنند و بواسطه آن امکان مدیریت فرصتها و سفارشها را حتی خارج از سازمان برای خود فراهم کنند. در این مقاله قصد داریم چهار مورد از کاربردهای فناوری CRM موبایل که مکمل CRM درون سازمان است را شرح دهیم.
1-تبلیغات بهتر و سریعتر
توجه به امر تبلیغات با وجود سرعت مهارنشدنی تغییرات و وجود رقابت و فناوریهای جدید بین سازمانها بسیار اهمیت یافته است؛ به طوریکه سازمانها توجه خاصی به این امر نموده و معمولا برای آنها بسیار هزینهبر میباشد. استفاده از قابلیت CRM موبایل نرم افزارهایی نظیر نرم افزار Microsoft Dynamics CRM، به شما این امکان را میدهد تا ارتباط خود را با جهان امروزی به طور مداوم حفظ کرده، تحرک داشته و درنهایت منجر به بهرهوری شرکت شما خواهد شد. کاربران میتوانند با استفاده از فناوری سی آر ام موبایل، بدون نیاز به دانستن کد یا دانلود نرم افزار جانبی، کمپینهای بازاریابی خود را که شامل ویدئو، عکس، متن و سایر امکانات دیگر است را به آسانی و درکمترین زمان ممکن اجرا کنند.
2-دسترسی به دادهها و اطلاعات CRM درون سازمان
استفاده از فناوری CRM موبایل از یک سو درجهت تعامل بیشتر با مشتریان بسیارمفید بوده و از سوی دیگر کاربران قادرند تا تمامی فعالیتهایی که در CRM درون سازمان انجام میدادند از قبیل پیگیری کارهای بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش را به راحتی و درکمترین زمان با استفاده از تلفن همراه یا تبلتهای هوشمند انجام دهند. در واقع هیچ تفاوتی بین CRM موبایل و CRM درون سازمان نیست به جز اینکه کاربران قادرند در خارج از سازمان نیز از امکانات آن استفاده کنند.
3-ایجاد شبکههای اجتماعی داخلی برای محل کار
شرکتها با استفاده از فناوری CRM موبایل قادر به ایجاد شبکههای اجتماعی داخلی خواهند بود که تعاملات بین کاربران را افزایش داده و ارتباطات را تسهیل میکند. لذا منبع واحد و بروزی از دانش را برای تمامی کاربران فراهم میکند که منجر به بهبود بینش اجتماعی صحیح از محصولات، خدمات و تمامی امکانات مرتبط با شرکت خواهد شد.
4-عدم نیاز به ورود اطلاعات مشتریان به صورت دستی
یکی از امکاناتی که فناوری سی آر ام موبایل برای کاربران فراهم نموده است، ورود اطلاعات مشتریان به صورت خودکار میباشد. در اواسط فوریه 2016، شرکت بازاریابی زایوس (Zaius) امکان جذب مشتریان جدید با استفاده از شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک و افرادی که با گوگل سر وکار دارند را فراهم نموده است. این امر به دلیل عدم نیاز به ورود اطلاعات مشتریان به صورت دستی و دردسترسی به شبکههای اجتماعی منجر به صرفهجویی در زمان و افزایش بهرهوری خواهد شد.
در سالهای اخیر با افزایش کاربران اینترنت و نقش شبکههای اجتماعی، فرصت مناسبی برای شرکتها فراهم گشته است تا با بهرهگیری از این فناوری نوین در کنار روشهای دیگر، علاوه بر افزایش سهم بازار خود از بازار، نه تنها شناخت مشتریان از محصولات خود را افزایش داده، بلکه با افزایش تعاملات، میزان وفاداری آنها را بهبود دهند.